21 oktober 2008

Har jag ett liv?

Vet inte. Funderar just nu över en högst märklig dialog som utspelades vid 6-tiden i morse.

Jag: Det är dags att gå upp.
Jag: Nej du. Jag snoozar lite. Bara en gång.
Jag: Absolut inte. Jag läste i Aftonbladet att det är roten till allt ont. Eller nåt. Upp och hoppa!
Jag: Ameh, jag pallar inte.
Jag: För sista gången...
Jag: Men, det är ju svinkallt. Och jag är trött...

Visst, jag kom upp så småningom. Efter en lång och utdragen diskussion om för- och nackdelar med mig själv. Och åtminstone två snoozningar. Så här i efterhand känns det som en lätt släng av personlighetsklyvning. Men älskade Wikipedia förklarar:

"Även om vissa personer med diagnostiserad schizofreni kan "höra röster" och kan uppfatta dessa röster som olika personer så handlar inte schizofreni om att en person byter mellan skilda personligheter."

Nu är jag inte på något sätt diagnostisisfierad, annat än av mig själv då. Jag vandrar vidare genom Wikipedias ändlösa universum av svar på livets alla tänkbara funderingar. Följande text, under Psykos, lugnar ytterligare:

"OBS! Icke att förglömma, att psykoser bara är ett tillstånd där en individ utätts av en (sinnes)förvrängd verklighetsuppfattning, alla hamnar i en psykos någon gång i livet."

Undertecknat av Hälsan Själv.

Inga kommentarer: