4 november 2007

Att säkra sin framtid

Idag vid läggdags frågade lillkillen mig var storasyster ska bo när hon blir stor. Jag svarade att jag inte vet, kanske i ett eget hus.

-Kan ni köra mig dit då? Frågade lillkillen.
-Jamen, sa jag, du kan nog åka själv och hälsa på, sa jag. Jag märkte att han inte riktigt fick fram vad han menade. Nästan med lite panik sa han;
-Jag vill att hon väljer mig när hon blir vuxen.
-Vad menar du? frågar jag.
-När du och pappa är döda och storasyster är vuxen vill jag bo hos henne, säger han.

Otroligt vad deras små hjärnor funderar och tänker. Vi pratade en liten stund till om hans dilemma. Jag förstod att han inte riktigt förstår att han själv kommer att växa upp samtidigt som vi andra i familjen blir äldre. I hans värld skulle han fortfarande vara fem år när alla försvinner runt honom. Han ville bara säkra upp sin framtid.

Inga kommentarer: