20 mars 2008

7 nya dödssynder att passa sig för

Som om det inte räckte med sju synder, så allvarliga att man riskerar att hamna i helvetet om man begår dem, nu finns det ytterligare sju.
Men, Klaus Dietz, katolsk präst i Stockholm, reder ut begreppen i dagens Metro. Exempel på de nya synderna är miljöförstöring (bland annat måste vi sluta att spola ner mediciner i toaletten!!), genmanipulation och växande orimlig rikedom. En lite luddigare synd är omstridda experiment. Här står det "moraliskt omstridda experiment som djurförsök kan vara en dödssynd". Här finns det helt klart risk för misstolkningar. För att vara på den säkra sidan bör man nog undvika alla typer av experiment.

Klaus säger att det egentligen är fel att kalla dessa nya för dödssynder. Det handlar mer om problemområden i samhället som kyrkan vill att vi ska tänka på.
Jag undrar, får man göra så? Skrämmas med hot om en evighet i helvetet om det inte är så på riktigt?

Nåväl, jag har inte helt koll på de första sju. Jag försöker tänka på den fantastiska filmen Seven med Brad Pitt. Frosseri, lättja och avund var väl några. Jag känner att jag kan glömma det där med himmelriket. Just nu till exempel frossar jag i påskgodis.

Andra bloggar om: , , intressant.se

Inga kommentarer: