17 mars 2008

Bland kokböcker och glödlampor

Jag gjorde ett nedslag i bokhyllan och insåg att det på intet sätt är en bokhylla med enbart böcker i.
Till exempel har vi, på samma hyllplan som kokböckerna, även gamla glödlampor som ska till återvinning. Och - här har vi ett lysande (!) exempel på hur stökigt det är med sopsortering. Var tusan ska man förvara "#&¤)/ tills det är dags att åka till tippen? Med hund och barn i huset vill jag inte ha en påse stående i ett hörn med glas till exempel. Det ska vara en bit upp så ingen gör sig illa. Bokhyllan är ett sånt ställe.

Förutom glödlampor sorterar jag glas, tidningar, burkar och batterier. Många påsar blir det. Och snyggt är det inte. Ibland får jag även för mig att sortera pappersförpackningar typ mjölkkartonger. Inom en vecka ser hela huset ut som en soptipp. Jag köpte ett par tunnor på Granit för att snygga upp lite, men det blir ändå en massa junk runt om. Problemet är inte så mycket tidningar och glas utan allt småkrafs, typ batterier och glödlampor.

Hur gör alla ni andra? Alla tips mottages tacksamt. Eftersom jag vill vara en god människa som tar ansvar för vårt klot, men samtidigt vill ha det lite snyggt omkring mig så måste jag hitta en lösning på detta och återbörda bokhyllan till de rättmätiga ägarna.

Andra bloggar om: , , intressant.se

2 kommentarer:

JayKay & Leea sa...

ja, hur gör jag? jag bor ju ensam förstås, svårt att jämföra med en hel familj. men jag lägger allt (rent och torrt) i samma papperskasse, sen sorterar jag i återvinningsrummet. det blir till att gå oftare förstås. och så sänker jag kraven på mig själv ibland och skippar mjölkkartongerna :)

Leea

Enannan sa...

Tack Leea! Ja, det är kanske lättare när man är själv, men framförallt om man har ett rum för sortering i huset. Vi måste passa tider när vår tipp är öppen och dit tar man bilen...