25 juli 2008

Bakåtsträvande kd

Jag läser idag i DN ett uttalande från Jan Stefansson, kristdemokratisk ledamot i SL:s styrelse. Han är skeptisk till att SL, som sponsrar Pridefestivalen, ska visa detta genom att flagga på bussarna.
"Praxis är att bara flagga med Sverige- och Europaflaggor på bussarna" läser jag. Varför då? Det är väl trevligt om man kan hitta fler anledningar att flagga än när någon i kungahuset fyller år? Jag tycker att vi flaggar för lite i det här landet. Det är festligt med flaggor.

Att SL blir sponsor för Pridefestivalen tycker jag är ett riktigt bra sätt att visa att de inte är ett så mossigt och trögt företag som man (läs jag) alltid trott. Men, jag borde väl inte bli förvånad att just en kristdemokrat framställer sig själv som lite förlegad och bakåtsträvande. Och då vill jag på en gång säga att jag naturligtvis inte vill dra alla kd-isar (!?) över en kam. Det finns alldeles säkert mer moderna varianter, men de kanske verkar i det tysta.

Bilden har jag för övrigt snott från stockholmprides hemsida.

Andra bloggar om: , , , intressant.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom C Wennerholm som är trafiklandstingsråd har tagit beslutet om flaggorna, och han är ju öppet bisexuell, så kan det verka mystiskt att avvika från den praxis som alltid gällt. Men OK. Nu kan vi ha sosseflaggor på 1 maj! Och vill "rädda äktenskapet" ha sin flagga nån dag så är det givetvis lika OK.

Anonym sa...

Detta med kd-isar. Jag tror att om man vill formulera sig som Fredrik så kan man till slut tro att inget får avvika, allt vara som förr osv. Dessutom ser jag inte att Pride-flaggan skall likställas med partipolitiska budskap. Det finns ju redan i reklamen vid valår etc och det brukar ingen gnälla om.
Nej - du har så rätt Anna.
Lars