11 december 2008

Vad jag inte visste om Carl Michael Bellman

Det vet jag nu. Och lite till. Gårdagens julfest med kollegorna gick i 1700-talets tecken. Med experten och stockholmsguiden Bengt, från Bellmansällskapet, tog vi oss igenom Gamla Stan och landade till slut på Den Gyldene Freden. Ingen julskinka eller köttbulle så långt ögat nådde. På vägen dit fick vi en kunglig upplevelse. Vi stod vid slottet och drack sprit ur en baklucka (det är en helt annan historia) då kungen med delar av sin familj åkte förbi oss och vinkade så där kungligt som bara kungligheter kan. Fast, jag ska erkänna att jag inte med hundraprocentig säkerhet kan säga vem det var som vinkade - men mina kollegor var desto mer övertygade.

Jag kan summera kvällen så här:
  • Jag är helt värdo på svensk historia och årtal i synnerhet.
  • Ölen de drack på 1700-talet smakade kattpiss.
  • Texten till Fjäril vingad syns på Haga, går att sjunga till vilken melodi som helst...
  • Det finns en pytteliten staty vid finska kyrkan som man kan gnida på om man vill bli gravid (Nej, jag testade inte).
  • Min chef har fått ett personligt, handskrivet brev av Bowie (han har lovat att jag ska få se det).
  • Vinexperten Bengt Frithiofsson satt på Den Gyldene Freden samtidigt som vi.

Inga kommentarer: