19 januari 2009

Uppdatering Probiotisk

Tack vare en mycket klok kvinna jag känner vet jag nu att probiotisk inte är ett påhittat ord utan något som i allra högsta grad finns. Dessutom fick jag lite bastning för att jag förlitar mig på Wikipedia, se bara rå-dissen nedan.

"Go´kväll Anna! Aja baja. Inte använda Wikipedia. Det är ungefär lika trovärdigt som Aftonbladets löpsedel."

probio´tika, levande mikroorganismer som anges ha gynnsamma effekter på hälsan och som avses intas som tablett eller kapsel med bakteriekultur eller i form av en livsmedelsprodukt där organismerna tillsatts. Grundtanken är att organismerna har goda effekter genom att de i tarmen konkurrerar med sjukdomsframkallande organismer och därmed reducerar dessas förekomst i tarmfloran. Organismer i probiotika är främst olika stammar av mjölksyrabakterier och närstående arter, vissa kolibakteriestammar samt jästceller. Livsmedelsprodukter med probiotika är framför allt yoghurt samt frukt- och bärdrycker

1 kommentar:

Anonym sa...

Bry dig inte om töntar som inte vet vad de snackar om. Wikipedia är lika trovärdig som Encyclopedia Britannica enligt en undersökning i Nature 2005 och det är fler icke-experter än experter som anser Wikipedia vara icke trovärdig enligt en studie från 2006.