29 april 2009

Mitt ER-moment

Idag har jag åkt ambulans för första gången i mitt liv. Jag satt på passagerarsidan - fullkomligt friskt och kurant. Jag var "medåkare". Väl inne på akuten stod ett helt team och väntade och vi hamnade direkt i en sjuksal där det togs prover och lyssnades med stetoskop och sattes diverse slangar. Just då var det ganska omtumlande och märkligt, men så här i efterhand och med facit att läget är under kontroll - var det ganska spännande.

Förtydligande: Myter och Sanningar om akuten enligt mig:
  • Ambulanskillar är snygga.
  • Blir man bli sjuk och behöver uppsöka läkarvård är det topp att hamna på akuten (finns ju förstås även baksidor med detta, till exempel att man inte är helt i toppform), man får kunglig uppmärksamhet och det är absolut ingen väntetid.
  • Akuten är inte riktigt lika glammig som i Cityakuten (jag såg inte några hångel i förråden - fast jag kanske kollade i fel förråd...).
  • Läkarna på akuten är mörka och stiliga med smålockigt hår.
  • Sköterskorna är söta och väldigt vänliga.
  • Det är inte så mycket spring - eller höga röster.

Ja, det var dagens drama. Det känns otroligt skönt att vara frisk. Jag tror att jag ska ägna kvällen åt att verkligen uppskatta det.

4 kommentarer:

Polly sa...

Okej, nu framgick det inte helt tydligt, var det en myt eller sanning om att ambulanskillarna var snygga och att läkarna var stiliga med lockigt hår? OM det var sanning, ähum, vilken akut var det du besökte...?

Enannan sa...

Oj - jag är luddig i hjärnan efter detta nedslag i verkligheten.
Ambulanskillar ÄR snygga. Och läkarna ÄR stiliga med lockigt hår. Jag var på KS...

Polly sa...

Då vet jag vart jag ska om det blir aktuellt!
Men vad hände egentligen? Vem var den skadade??

Enannan sa...

Yup - KS is de plejs! Jag berättar mer om detta över en lurre.