Viral marknadsföring är ett relativt nytt begrepp, men fenomenet är ingalunda nytt. I boken Long Tail skriver Chris Anderson att ett av de första exemplen av just viral marknadsföring använde sig Sears av i början av 1900-talet. Richard Sears började sin framgångsrika verksamhet redan i slutet av 1800-talet och ett tiotal år senare skrev han till sina bästa kunder och bad dem om hjälp för att distribuera ett antal kataloger till vänner och bekanta. Sears fick tillbaka listor med namn och adresser som sedan uppvaktades av företaget. Sen rullade det på.
Boken kan verkligen rekommenderas till alla som är intresserade av marknadsföring. Allt som står är inte aha-upplevelser, men jag har inte heller läst hela boken ännu.
Idag går vi inte till vår lokala butik och nöjer oss med det begränsade utbud som finns där. Vi söker världen över, chattar med likasinnade, spejar och spanar webben över för att hitta våra produkter. Framförallt tipsar vi varandra via nätet om trender och nyheter. Jag är själv en inbiten nätshoppare och undrar hur lång tid det kommer att ta för nätbutikerna med sina obegränsade lagermöjligheter att konkurrera ut de fysiska butikerna, som i allt högre utsträckning fungerar som showrooms. Ställen dit vi kan gå för att klämma och känna innan vi går hem och beställer varan från andra sidan jordklotet, till ett oslagbart pris. Hur långt bort är det? När blir Amazon den enda butik vi behöver, med all världens produkter samlade?
Andra bloggar om: Viral marknadsföring, Long Tail, Chris Anderson, Sears, Amazon, intressant.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar