25 juli 2007

Ett stort steg för miljön

Idag kom den hem, den nya bilen. En miljövänlig elhybrid av märket Toyota. Borta är den miljöförstörande gamla Forden. Jag tog inte avsked. Vi länsade den på min nya stereo, hundgaller och annat smått och gott innan den försvann ur vårt liv. Den nya är avancerad, den startas med en knapp, har automatisk växellåda och - hör och häpna - handbromsen styrs med vänsterfoten. Jag har inte kört den ännu, det blir mitt äventyr imorgon. Hur det nu ska gå, jag har inte kört automat på tretton år och då i Västindien innan jag hade körkort (men det är förhoppningsvis preskriberat).

Vid min första lilla inspektion av bilen kollade jag rymligheten i handskfacken (två stycken!), antal mugghållare och om jag kan se ut genom bakrutan när jag backar. Det sistnämnda har jag nämligen stora problem med i vår Seat Leon, den visar bara himlen ovanför och det är ett rent under att jag inte backat in i något opassande. Den nya var helt klanderfri. Sen hände det otippade, jag kollade under motorhuven, väldigt okvinnligt kanske. Jag har aldrig sett en helt ny motor och jag kan säga att det glänste!

Ja, det var vårt årliga bidrag till miljön.

Andra bloggar om:
, , , , , intressant.se

Inga kommentarer: