14 februari 2008

Alla Annonsörers Dag

Någon som missat att det är Alla Hjärtans idag, den 14 februari? Nej, trodde inte det. Kanske beror det på tillfälliga butikshyllor fullproppade med rosa/röda kort eller små plyschiga nallebjörnar. Allt med fantasilösa, färdigtryckta kärleksbudskap. Allt för att din älskade ska känna sig speciell.

Dock verkar det ske en förändring när det gäller annonseringen inför Valentindagen. Nu vill alla vara med och plocka russin. Möjligtvis har detta fenomen kommit smygande under flera år, fast det sömniga ögat observerar det först nu. Annonser inför denna kärlekens dag har hittills handlat om guld och silver. Om chokladaskar och rosor. Restaurangbesök med löften om rödrutiga dukar och fiolmusik. Men från och med i år är det fritt fram att kärleksförklara vilken vara som helst. Alla vill ha en del av kakan.

Kärlek vid första ögonkastet
En helsida i Metro igår, dan före dan, för IPod. ”Välj din färg. Välj dina låtar. Välj dina videor och bilderna du älskar. Vi visar dig hur du gör en IPod nano personlig inför Alla Hjärtans Dag”.
Jo ja tackar jag. Rosa musikmaskiner. Står man och väljer mellan rosor eller inte rosor alternativt plyschnalle eller inte plyschnalle, blir det ett enormt dilemma när det plötsligt dyker upp även kryssningsresor, telefoner och dylikt bland alternativen. En annan prisklass helt enkelt. Rosen känns plötsligt ganska futtig.

Hela veckan har rosaskimrande, kärleksfulla budskap levererats. Inte bara via tidningar och butiker utan även ur tv:n. Sony Ericsson dundrar på med en ny, rosa mobiltelefon - ”För den som har en musikintresserad partner”. Visst, min partner är musikintresserad, men jag tror inte att rosa är hans färg.

Globen Shopping annonserade på en helsida i någon av Stockholms gratistidningar häromdagen. De har en frieritävling i sitt köpcentrum och priset är ett minnesvärt bröllop på Globens tak, inget för höjdrädda alltså. Enda dag för tävling är idag 14 februari. Vinnare blir den som åstadkommer det mest romantiska frieriet.

Med tanke på annonsernas utseende och färgval kan man fundera på om Alla Hjärtans Dag är en dag då mannen ska uppmärksamma sin kvinna. Känns väl en aning förlegat? Om Alla Hjärtans Dag ska bli Annonsörernas eller kommersens dag, och vi allt mer kommer att erbjudas produkter av mer ”manlig” karaktär, måste då dessa iklädas rosa skrud? Låt handeln blomstra denna dag. I alla möjliga färger. Kärleken måste inte vara rosa eller hjärtformad. Det sista är ett tips till alla annonsörer som insett potentialen med Alla Hjärtans Dag.

Andra bloggar om:
, , , , intressant.se

Inga kommentarer: