5 februari 2008

Fet-tisdag

USA kan ha sin supertisdag, vi har i alla fall vår fettisdag!

Fettisdagen (den feta tisdagen) är tisdagen efter fastlagssöndagen och den sista dagen före den kristna fastan: dagen mellan blåmåndagen, tidigare ibland även kallad bullmåndagen, och askonsdagen. Att det är sista dagen innan påskfastan har givit upphov till traditionen att denna dag, och ursprungligen bara denna dag, äta semlor, även kallade fastlagsbullar eller fettisdagsbullar. Eftersom dessa bullar gjordes av vetemjöl (vitt mjöl) kallas denna dag också ”vita tisdagen”. - Wikipedia

Ja, själv har jag smackat i mig tre i år... Jag åt min första redan ett par dagar in i januari. Det var chefen som bjöd. Idag har jag provat en halv semla från Vetekatten och en halv från Sergelbageriet. Av en slump hade vi flera sorter på jobbet och givetvis blev det semle-provsmakning. Båda var fantastiskt goda, det som lutade åt vinst för Vetekattens semla var att brödet är kryddat med kardemumma. Mums.

Happ, kommer hem och då har tonåringen varit iväg till lokala mataffären och köpt till familjen. Gullesnuttan. Det är klart man "offrar" sig.

Andra bloggar om: , , , , intressant.se

Inga kommentarer: