3 juni 2008

Den svenska vården

Idag ringde jag vårdcentralen där jag bor. Systemet fungerar så att jag knappar in mitt telefonnummer och blir uppringd lite senare (helt galet eftersom man kanske måste in i ett möte eller av andra anledningar inte kan svara när de ringer tillbaka).

En vänlig kvinna ringer upp mig på utsagd tid och jag förklarar mitt ärende (jag ringde för min dotters räkning). Får till svar att jag måste ringa direkt till min husläkare, kvinnan i luren kan inte boka en tid åt mig. Jag får ett nytt nummer att ringa. Får besked via telefonsvarare att telefontiden för idag är över "ring igen nästkommande vardag". Grrrr

Ännu mer grrr när jag kommer hem på kvällen och finner ett brev från min vårdcentral som säger att min husläkare slutar och jag måste välja en ny. Kunde inte kvinnan i morse ha sagt detta och gett mig ett annat namn och nummer? Nu måste jag ringa igen i morgon - till växeln - för att dividera om en ny husläkare för att sedan inte hinna få kontakt med rätt person eftersom telefontiden sannolikt är över. Jävla skitsystem!

Andra bloggar om: , intressant.se

Inga kommentarer: