15 juni 2008

En obehaglig sanning

I Svenska Dagbladet idag presenteras en Sifo-undersökning om väljarstöd som skrämmande nog pekar uppåt för Sverigedemokraterna. Enligt undersökningen skulle SD komma in i riksdagen om det var val idag. Dessa tendenser skrämmer mig mer än cancer och oprovoserat gatuvåld. Att det verkligen finns vuxna, röstberättigade människor i vårt land med dessa åsikter. Hu!

Jag är stor vän av demokrati, men ibland undrar jag om det inte vore bäst med en total världs-diktatur. Bara man hittar den bästa personen i världen, som värnar om mänskiga rättigheter och strävar efter rättvisa. Men, att detta skulle kunna ske är inte det minsta troligt och därför hoppas jag att alla partier, oavsett färg, mer aktivt arbetar med dessa frågor. Vi kan inte riskera att få in partier som SD i riksdagen, det vore den största tragedin och det största nederlaget för alla de andra partierna.

Störst sympatier har det främlingsfientliga partiet i Landskrona, där inte mindre än 22 procent hjärntvättade praktnollor röstat på dem. Jag känner en enorm lättnad och tacksamhet att jag inte bor där. Mina barn löper mindre risk att drabbas här i storstaden.

Andra bloggar om: , , , , , intressant.se

13 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra sagt och jag håller helt med dig, tragiskt att SD går framåt, men det är mest medelåldersmän på landsbygden, utan intelligens eller tankar. Då är det lätt och skönt att höra för dem att alla deras problem beror på en folkgrupp istället för komplexa problem.

Skicka ut bönderna.

Anonym sa...

Nån av er som har nåt att gå på när ni säger att de som röstar på SD skulle vara mindre intelligenta än vad tex ni själva är? Alltid lätt att säga att de som inte tycker som man själv är puckade. Lite kul att ni inte ens med ett ord berör vad (konkret) medderas politik som är fel... Bara att de är allmänt puckade...

Enannan sa...

Hej på er, tack för era kommentarer. Jag grundar mina åsikter på människor som passerat mitt liv. De är mina högst personliga. Och, jag tycker absolut inte att alla med avvikande åsikter är puckon. Tvärtom, jag umgås med Djurgårdare, Hammarbyare, sossar och till och med anhängare av Feministiskt Initiativ. Men människor som inte ser till allas lika värde har jag rensat bort ur mitt umgänge.

Anonym sa...

Men människor som inte ser till allas lika värde har jag rensat bort ur mitt umgänge.

Jag blir lite förvirrad av ditt resonemang. Först talar du om någon slags diktaturvurm och förolämpar 22% av alla medborgare i Landskrona grovt, sen talar du om människovärde.

Att sd är det enda parti som inte vill särbehandla medborgare utifrån etnisk bakgrund, och du samtidigt avskyr sd så, gör bara ditt resonemang än mer komplext.

Är du t ex emot diskriminering på arbetsmarknaden i Sverige? Vilket parti sympatiserar du då med? Finns det något annat parti än sd som inte förespråkar diskriminering på arbetsmarknaden?

Enannan sa...

Hej Erik, tack för dina synpunkter. Nu fick jag lite att fundera över.
Jag förstår att du blir förvirrad. Jag förvirrar mig själv allt som oftast. Min allra hoppfullaste önskan att du hittar en blogg som du förstår.

Anonym sa...

Vilket trams! Det finns inga belägg för att SDs väljare skulle vara mindre välutbildade än t.ex. sossarnas. Jag tror snarare att det är tvärtom. Sossarna röstar många på av gammal vana utan att tänka efter vad som egentligen hänt de senaste åren. Ingen reflektion ö.h.t. Att rösta på Sd är att slänga skygglapparna och se verkligheten. Sverige skall givetvis ta emot flyktingar, men i proportion till övriga länder i Europa.

/Dexter

Enannan sa...

Hej Dexter. Det verkar som om ingen av oss har fullt belägg. Du tror på ditt sätt och hoppar på sossarna och jag tror på mitt.

Anonym sa...

Det är bra att du har insett att mångkultur och demokrati inte går att förena, för det är endast genom diktaturen som man kan tvinga människor att hålla sams.

Anonym sa...

När Värmdö "berikats" i samma utsträckning som landskrona
kommer du garanterat ångra dina fördomar.

Enannan sa...

Och till de sista anonyma inläggen:

Jag förstår att ironin inte till fullo uppfattades. Det kanske var lite för svårt.

Vet inte riktigt vilken av mina alla fördomar som skulle ångras om Värmdö berikades såsom Landskrona. Kanske den att skånska är helt obegripligt.

Anonym sa...

Jag tycker att det är tråkigt att du är så antidemokratisk. Känner du någon sverigedemokrat personligen?

Anonym sa...

Varför kallar du Sverigedemokraterna för "främlingsfientliga" när de är invandringskritiska, alltså kritiska till den förda invandringspolitiken, och har en betydande andel väljare och politiker med invandrarbakgrund?

http://gruegranskar.blogspot.com/2008/01/sd-ett-parti-fr-invandrare.html

Värmdö skriver du. Ja, du. Hur kommer det sig att du och dina barn inte går i Rinkeby eller Tensta? Varför ska andra människor bo där i så fall? Ta dig en funderare på det innan du förolämpar folk och kallar dem "praktnollor"...

Enannan sa...

Tjena Tobbe! Tack för att du delar med dig av dina kloka synpunkter. Du tycker att det är tråkigt att jag är odemokratisk. Jag tycker att det är tråkigt att du tycker så.

Och, vi kan väl bara acceptera att vi inte tycker lika? Jag bor där jag bor och trivs bra där.