23 oktober 2008

Snåljåpar - keep away

Ibland slås jag av hur mycket jag verkligen avskyr snåla människor. Jag försöker trycka undan dessa känslor och istället tänka att jag borde bli mer sån själv, hamstra, spara och jämföra priser.

Men det går inte. Jag blir galen och provocerad av "ekonomiska" människor (som de hellre väljer att kalla sig). Och ännu värre är det med dem som slår sig för bröstet och skryter om sin snåla ådra. Jag kan inte ta dem på allvar överhuvudtaget. De kan alla kryphål i sina försäkringar oavsett om det tar dem tre (betalda) arbetsdagar att läsa igenom allt det finstilta. Det är även personer med en sjuklig dubbelmoral. De arbetar eller köper gärna svart arbetskraft men skulle inte tveka att anmäla en granne eller bekant för samma sak. Och allt detta VET jag, skulle aldrig generalisera...

Aaragh. Nu känns det faktiskt lite bättre.

5 kommentarer:

yllet sa...

klart du inte generaliserar! Hur skulle det se ut! Jag håller med dig. Osså fiskar de hur andra har gjort och varför och vad det kostade osv.

yllet sa...

Fast värst är det med folk som är snåla och ogina som människor, som inte bjuder på sig själva eller kan hjälpa till eller le eller vara snäll eller tänka på någon annan om det inte på något sätt gagnar dem. Förstår du? :) Det är lite lätt svammligt.. :D

Enannan sa...

Hej Yllet! Jag förstår precis. Folk kan vara snåla på en hel massa sätt - inte bara med pengar. Och jag ogillar dem ALLA!

Polly sa...

Jag har köpt en väska för sextusentrehundrafemtio spänn. Och det är allt jag har att säga om den saken.

Enannan sa...

Haha! Polly - du är den fantastiska motpolen till alla irriterande personer som inte förstår att pengar är till för att spenderas!