28 augusti 2007

Blast from the past

Igår stötte jag på en gammal vän från min barndom. Det plingade till i inkorgen och ett meddelande från den för det mesta ganska inaktiva sajten StayFriends ramlade in. Känner du igen dessa gamla skolkamrater från ditt förra liv? Och, ta mig tusan, det var min gamla bästis från barndomen. Vi bodde i samma port och var näst intill oskiljaktiga från 5-årsåldern och upp till gymnasiet ungefär.

Det var tillsammans med henne jag nyfiket närmade mig det motsatta könet. Det var också med henne jag kom på de mest geniala idéerna. Detta var en tid då ens föräldrar kunde få dåndimpen över höga telefonräkningar, eller bara över det faktum att telefonen var upptagen och ingen annan kunde ringa vare sig ut eller in. Eller att den man pratade med bodde på några sekunders skuttavstånd... Jag och min vän kom vid ett tillfälle på snilleblixten att använda en gammal walkie-talkie, vi bodde ju trots allt i samma hus. Så, enhet nummer ett firades ner från tredje våningen för att sedan fångas in två våningar längre ner. Sen var det bara att snacka. Att sladden till dessa walkie-talkies inte var lämpad för att ständigt utsättas för regn, snö och annat blev vi snart varse och projektet skrotades snart. Jag vet inte varför just detta kom till mig nu, men kanske för att kommunikationskanalerna har ändrats lite sedan min barndom.

Hur som helst, jag ägnade resten av gårdagen åt mailkorrespondens med min vän och rätt som det var så hade en lunch bokats in. Jag ska träffa henne igen på torsdag och det ska bli riktigt spännande. Kommer vi att känna igen varandra?

Det jag egentligen vill säga är att det är så smidigt nu att hitta och få kontakt med sina gamla vänner. Genom
StayFriends eller Facebook till exempel. Och fördelen mot att helt enkelt slå upp dem i telefonkatalogen och ringa, är att man kan kolla lite på distans först. Jag vill verkligen slå ett slag för dessa sidor. Alla borde registrera sig. Vad lätt allt skulle vara då!

Andra bloggar om:
, , intressant.se

Inga kommentarer: