16 augusti 2007

Ursäkta jag bajsar

Finns det inga fredade zoner kvar? Ställen dit mobiltelefonen inte får följa med? Jag tillhör den generation som växte upp utan mobiltelefon, var vuxen när jag först ägde en egen. Det känns som evigheter sedan man faktiskt var oanträffbar när man inte var hemma, i skolan eller på jobbet. Jag tycker fortfarande det är skönt att ibland lämna mobilen hemma och vara helt ifred. Vetskapen om att jag är den enda som vet var jag är och vart jag är på väg är ibland tilltalande.

Jag har inga problem med att människor talar i telefon på tunnelbanor, bussar eller andra offentliga platser. Jag tycker det är upp till var och en att dela med sig av sitt privatliv. Det är upp till mig att lyssna eller stänga av. Men, jag trodde att det fanns åtminstone en plats dit folk inte tog med sig telefonen, toaletten. Tills för ett par veckor sedan. En av tonåringens vänner var över och vid ett tillfälle hör jag att det fnissas på toaletten. Detta i sig är inte ovanligt, det brukar vara en hel grupp av fnittriga tonåringar inne i badrummet samtidigt. Men, den här gången var personen ensam så jag blev lite fundersam. Jag frågade inte, tyckte väl inte att det var min sak och kanske var det ett undantag. Men, så häromdagen hände det igen, med en annan av tonåringens kompisar. Jag frågade henne om det och fick till svar; "Men, asså, det var ju efter", vilket jag uppfattade som att hon var klar med själva toalettbesöket. Men, det hörs ju ändå att man är på toaletten, även om det inte skvalar eller plumsar. Jag vet inte om jag vill höra att den jag talar med är på dass. Hur vet man om personen är klar eller bara "håller igen" medan man pratar. Är det dags för dessa toalettpratare att fundera över sin egen viktighet? Kanske dags att öva in lite mobilfria stunder varje dag, varför inte toalettbesöken?

Andra bloggar om:
, , , intressant.se

1 kommentar:

opassande.se sa...

Jag hade en kund som ringde emellanåt när han satt på muggen... *brrr*

Kan inte annat än hålla med. Det känns nästan lite onaturligt att det ALLTID ska gå att få tag på en.