4 november 2008

Vad händer nu när jag dör?

Jag har precis gått ur Svenska kyrkan. Efter att ha tänkt att göra det i sisådär tio år. Nu är det klart och jag har fått bevis om utträde hemskickat.

Det jag kan fetglömma är min rätt till kyrkliga tjänster såsom konfirmation (done that), vigsel (inte min grej) eller begravningsgudstjänst. Det sistnämnda funderar jag på. Jag gissar att de bränner upp mig och lägger mig på nån tipp eller så när jag dör. Eller? Hur funkar det när man inte tillhör en kyrka? Inte för att det spelar någon större roll, är jag död lär jag inte bry mig.

I samband med beviset om utträde fick jag även enkät som jag ombads fylla i och skicka in. Trist att kyrkan inte istället gör enkäter och undersökningar INNAN folk försvinner därifrån. De kanske skulle lära sig ett och annat och i bästa fall lyckas hänga med i svängarna.

Vill poängtera att jag inte är motståndare till kyrkor eller präster eller för den delen människor som väljer att tro på vad de nu tror på. Jag går inte heller ur kyrkan av ekonomiska skäl.

Update: Jag läste vidare och såg att jag även i fortsättningen har rätt till gravsättning och plats på kyrkogård... Puh!

Inga kommentarer: