14 februari 2007

Vet vad jag INTE ska göra

Även om jag inte alls är på det klara med vad jag ska göra när jag är färdig här i juni, så vet jag nu - helt säkert - vad jag inte alls ska jobba med. Intervjuer, och allra helst inte fokusgrupper. Detta är ett löfte (till er underbara människor som dök upp och stod ut igår).
Vi hade alltså en (av två, fast nästa gång kan jag inte vara med och sabotera) fokusgrupp igår. Så lång ifrån konstens alla regler man kan komma lyckades vi till slut samla åtta personer samt tre intervjuledare kring ett bord med dignande godisskålar. Kaffe och smörgås samt bulle fick de också, så svälta behövde de sannerligen inte.

Regler som bröts:
1 Det fanns deltagare som kände varandra, mer eller mindre bra
2 Det fanns ingen ledare som var helt utan koppling till deltagarna
3 Intervjuguider fanns det inte mindre än två exemplar av i rummet
4 En av ledarna (jag) lyckades förmodligen med att prata mest av alla
5 En av ledarna (jag) lyckades med konststyckat att enbart ställa ledande frågor
6 En av ledarna (inte jag) tog anteckningar under hela mötet (vilket var en sabla tur, eftersom vårt hjälpmedel, en diktafon, stannade utan att vi märkte det)

Vet inte om denna lista behöver bli längre, jag lär inte kvala in på Helena Killanders topplista över intervjuledare.

Tur för mig att den kursen är avslutad för länge sedan och att betygen redan är satta. Puh!

Inga kommentarer: