3 februari 2007

Vårdguiden, lyckan för en stockholmare

Idag blev jag varse. För första gången blev det klart för mig hur Sveriges, eller Stockholms sjukvård verkligen fungerar. Vi hade Birgitta Dunér från Stockholms Läns Landsting som föreläsare idag. Hon berättade om projektet Vårdguiden som var ett näst intill ofantligt projekt.

Det som är facsinerande är att ett sådant stort projekt lyckades med konststycket att tänka utanför ramarna, utanför boxen. Problemet med långa köer på akutmottagningen skulle inte avhjälpas med fler mottagningar eller fler läkare per mottagning, det hade varit att angripa problemet utan att fundera över det verkliga problemet.

Problemet var nämligen att de som uppsökte akutmottagningen som regel var "friska" människor. Människor med halsont, stukningar, eller magknip som alldeles säkert var kapabla att kurera sig själva och lämna plats på akuten åt människor som var sjuka - på riktigt.
Att de lyckades identifiera det riktiga problemet, hitta en lösning och dessutom framgångsrikt kommunicera detta budskap är helt fantastiskt.

Jag har för egen räkning besökt en akutmottagning en gång, vad jag kan minnas. Den gången upplevde jag det som akut. Jag väntade på akutmottagningen från klockan tio på förmiddagen till närmare åtta på kvällen, då gav jag upp.

Vårdguiden är nog troligen det största som hänt Stockholm sedan Birger Jarl äntrade staden i tidernas begynnelse. Man behöver inte veta någonting mer än numret till guiden och sedan ledsagas man genom djungeln av läkare och sjukvårdsinstanser och hepp - så är det klart. Man får rådgivning om det är läge att uppsöka läkare och i så fall vart man ska vända sig.

Jag har utnyttjat Vårdguiden ett par tillfällen för min sons räkning och jösses vilket kanon-bemötande. Lite bättre än Astrid Lindgrens barnakut som jag uppsökt en gång under de senaste tio åren, kanske hade jag otur,men jag fick så otroligt uselt bemötande av en liten visp till människa att jag lämnade stället med tårarna rinnande.

Tack Vårdguiden och tack Birgitta som förklarade sjukvårds-djungeln för mig!


Inga kommentarer: