31 januari 2007

Projektarbete IRL

Häromdagen startarde ännu ett projekt upp i vårat hem. Det var inte resultatet av en nogrann förstudie. Jag kom helt enkelt hem och insåg att duschen var nedmonterad. Eller, egentligen påbörjades detta projekt redan i november då vi upptäckte att det var blött vid badrumströskeln och då bröt loss en av golvstenarna. Under golvstenen hittade vi en liten pöl, sannolikt resultatet av för dålig lutning på golvet. Vi tog detta ytterst seriöst och kontaktade en fuktman som kom ut med mätinstrument och annat och konstaterade det vi redan räknat ut. Ytterligare några dagar senare blev vi informerade om att detta inte skulle täckas av vår försäkring. Det var väl ungefär här som projektet gick in i en paus-fas.
Så, igår när jag kom hem och upptackte att duschhörnan var borta och ersatt med en duschkabin, så förstod jag – projektet var härmed återupplivat.

Nu har jag ju läst projektledning och jag ser direkt ett antal brister som var och en kan innebära katastrof för projektresultatet. En av de viktigaste bristerna är kanske att projektet inte har någon utsedd projektledare, inte heller finns det en tidplan eller ett måldatum. Någon budget för arbete och material tror jag inte finns framtaget.


Vi har lärt oss att en viktig framgångsfaktor för att lyckas med ett projekt är att man startar upp med en ordentlig kick-off för alla inblandade. Detta för att alla ska känna samma entusiasm inför uppgiften och för att alla ska sträva mot samma mål. Även detta saknas i vårt projekt.
Jag hoppas att vi i skolan snart kommer att lära oss hur man hanterar projekt som helt gått över styr. I vårt fall kanske det är enklast att vi börjar se oss om efter ett nytt hus?

Inga kommentarer: