25 januari 2007

Det roligaste jobbet som finns

Idag har jag gjort en intervju med en fantastiskt spännande person. Han heter Knut Leman och är informationschef på Vattenfall. Han har mer än 30 års erfarenhet av informationsbranschen. Vi talade bland annat om vikten av internkommunikation. Grunden för att lyckas är alltid internkommunikation, det kommer aldrig att gå bra om du inte har de anställda med dig. Detta är precis min åsikt. Det var faktiskt en av de saker som lockade med utbildningen. Jag såg en hel del brister med den interna kommunikationen på min arbetsplats och jag såg också ett antal chefer helt utan förmåga att få med sig sin personal på tåget.

Intervjun var väldigt intressant, men det som ändå toppade, var nog lokalerna. Det var så långt ifrån höghusen i Råcksta man kan komma. Det var alltså i Råcksta jag var lokaliserad när jag arbetade för Vattenfall. Dessa omysiga höghus precis brevid tunnelbanan. Nu fick jag för första gången komma till de finare delarna av Vattenfall, Birger Jarlsgatan. Mycket trevliga kontor och en vänlig kvinna som kom in och tog upp beställning på kaffe för att efter en liten stund komma och servera oss, i riktiga koppar, på en bricka med en liten skål med pappersinslagna chokladbitar (tror jag att det var, jag tog ingen).
Det saknade jag i Råcksta. Visst, kaffet var bra där också, men jag fick hämta det själv och eftersom jag aldrig orkade gå en våning ner och hämta en porslinskopp, så drack jag alltid ur pappersmugg.

När jag klev ut i snön på BIrger Jarlsgatan mindes jag Knut´s ord:

- "Jag har det roligaste jobbet som finns".

Detta är vad som väntar mig - bara några månader och ett examensprojekt bort...

Inga kommentarer: