8 mars 2007

Har du harpuner i garderoben?

Det råder vapenamnesti hos polisen under mars månad. Helt fantastiskt tänkte jag och hade inte en susning om vad det egentligen innebar. Min kloka och kunniga sambo upplyste mig om detta efter att jag gjort mig lustig över den naiva poliskår vi har. Ha, trodde de att Sveriges gansgstrar skulle stå uppradade med sin vapenarsenal och samtidigt lova bot och bättring? Knappast!
Nej, men min sambo, som inte är lika trångsynt som jag, menade att det kanske inte är den målgruppen de räknar med utan alla de anhöriga till småbus och patrask som hittar vapen hemma och inte vet vad de ska göra av det, till exempel.

Givetvis var jag tvungen att gå in på polisen.se och undersöka detta närmare och där hittar jag följande, intressanta läsning;
Sist vi hade vapenamnesti i Sverige var 1993 och då lämnades inte mindre än 17 000 vapen in samt 15 TON (!!!) ammunition. My God!
Eftersom alla var anonyma vet man inte vilka typer det var som den gången lämnade in dessa vapen, men som polisen säger:

"Mycket tyder på att de vapen som lämnades in inte var sådana som hade funnits i kriminella kretsar utan hade innehafts av i övrigt laglydiga medborgare."
(Hur de nu kom till den slutsatsen)

Vidare läser jag att knivar inte räknas som vapen i detta sammanhang, endast vapen man behöver licens för. Men, har du pistoler, harpuner eller pepparspray (?) liggandes någonstans kan du nu, alldeles utan bestraffning, göra dig kvitt dessa bördor.

Tjing

Inga kommentarer: