28 mars 2007

Tillbaka till verkligheten

Det tog ungefär en halv vecka, men nu är jag tillbaka. Förra veckan var det dags för tävlingen som jag våndats och svettats över sedan januari eller så. På torsdagkvällen samlades någonstans runt tvåhundrasjuttio förväntansfulla elever från Berghs, Beckmans, Forsbergs, Konstfack, IHR med flera i Summits lokaler på Grev Turegatan. Presentation av uppdragsgivaren och en brief levererades lagom när de två utdelade ölbiljetterna var förbrukade och samtliga tävlande i 48h var i upplösningstillstånd.

Briefen kom från Fair Play, en organisation som arbetar med att "informera om TV- och datorspelandets effekter på barn och ungas hälsa och beteende." www.fair-play.se

Uppgiften var att under 48 timmar skapa en tidningsannons som ökar trafiken till organisationens hemsida. I samma veva fick vi även veta hur lagen såg ut. Jag hamnade med två andra elever från Berghs samt en tjej från Forsbergs. Ursprungligen bestod laget av två AD, en copy och så jag, strategen.

Problemet med vårt lag var att de andra två Berghs studenterna var tvugna att hasta iväg under fredagen och tidig lördag eftersom deras praktikarbete inföll samtidigt som tävlingen (nej, jag vet inte varför man anmäler sig till en tävling man inte kan närvara till 100%). Så, den stackars ADn från Forsbergs, Mia, fick stå ut med att göra ut vår idé till en fantastisk annons med mig främst som ett uppmuntrande sidoinslag. All eloge till Mia, en helt fantastisk tjej som lyckades fantastiskt bra med vår uppgift. Trots stress i slutskedet och en frånvarande grupp så hade vi jättekul och vi lämnade med stolthet in vårt bidrag, fem minuter innan deadline. Festen som följde var trevlig, men jag tror att alla närvarande var alldeles för trötta för att verkligen partaja. Det handlade främst om en spänd väntan medan juryn gjorde sitt jobb. Vinnarna presenterades runt midnatt och sedan var det en trött Anna som staplade hemåt i natten.

Dessvärre vann vi inte, både ettan, tvåan och trean var bra copyannonser och vår var en bildlösning - dock med en fantastisk copy till. Ettan kommer att synas på sidan tre i DN, Sydsvenskan och GP någon gång i april. Håll utkik!

Grattis till vinnarna säger jag och hoppas att många har möjlighet att besöka vernissaget på Norrmalmstorg den 29/3. Alla bidrag kommer att visas upp och kalaset börjar klockan 17.00.

Inga kommentarer: