29 mars 2007

Ärlighet vara längst!

I lördags, när jag helt slutkörd tog mig hem efter 48h-tävlingen, lyckades jag med någonting jag aldrig gjort förrut. Jag gick av bussen och glömde min påse kvar ombord. Jag kom på det direkt när jag stigit av, men då var bussen redan på väg bort. Eftersom det var nästan vid ändhållplatsen hyste jag gott hopp om att återfå den. Idag först hade jag möjlighet att ta mig till SLs hittegods-ställe vid Klara kyrka. Fantastiskt vilken ordning de måste ha där, jag kan bara gissa hur mycket som inkommer dagligen. Jag beskrev min påse och vad som fanns i och vips så studsade en man iväg och återvände innan jag hunnit blinka med min påse. WOW!! Första tanken - vilka underbara, fantastiska och ärliga människor det finns. Vid närmre undersökning av innehållet inser jag dock att det inte är komplett, någon har rotat runt OCH bestämt sig för att behålla en kockkniv av märket Global som låg väl inpackad och tejpad i en tidning. Värde, cirka tusen kronor. Mina favoritjeans och trasiga Pumaskor föll tydligen inte i smaken eller så var det fel storlek, vad vet jag, kvar i påsen var de i alla fall. Eftersom kniven ursprungligen tillhör min sambo, och jag dessutom olovligen hade lånat den med mig för att plåta på lördagen, så kände jag att den behövde ersättas direkt. Så, efter ett snabbt besök på Duka och tusen kronor fattigare återvände jag hem.
Åter hemma får jag nästa lilla överraskning. I min påse ligger en liten HM påse som inte är min. I den lilla påsen ligger ett nyinförskaffat raffset i svart, prislappar kvar och allt. Hur tusan hamnade detta i min påse? Jag antar att det blir till att återvända till hittegods-stället och lämna in den. Jag är ju till skillnad från många andra en ärlig person. Och, dessutom, var det inte min storlek ;)

Inga kommentarer: