18 januari 2008

Clowner och annat hemskt

Jag har aldrig gillat clowner och nu visar en brittisk undersökning att barn faktiskt hatar clowner. Yes! Det var inte mig det var fel på. I veckan skrev Metro om undersökningen som genomförts av forskare i Sheffield.

När barn tillfrågades om vilken inredning de skulle välja på ett barnsjukhus var alla eniga. Inte ett enda av de 250 barnen i åldrarna mellan fyra och sexton år ville ha clowner. Precis så står det i artikeln. Jag förstår precis. Clowner är sorgliga och otäcka. Kanske beror det på den märkliga sminkningen eller att de inte pratar utan bara gör yviga gester med händerna.

Givetvis finns det dem som avfärdar undersökningen som nonsens. Frontfigur för motståndarna är givetvis 70-talisternas mardröm nummer ett, Manne. Det finns de som säger att den största skräcken för oss barn på 70-talet var Staffan och hans raggsockor. Jag säger no-no, inte en chans att hans strumpor och potatisar var värre än Manne och hans banaaaaan. Hu!

Manne af Klintberg har uppträtt som Clownen Manne i över 30 år och säger sig tvärtom vara älskad av barnen, skriver Metro i sin artikel.
– Jag vet att det finns ett hat mot clowner och mimare. Det är ett pubertalt beteende som grundar sig i att folk inte vågar bli vuxna i dag, säger han till metro.se.

Yeah right!

Andra bloggar om: , , , , , intressant.se

Inga kommentarer: