18 januari 2008

Det här med lumpen...

Jag har inte kunnat undgå den senaste tidens diskussioner om besparingar inom försvaret. Ett litet blygsamt förslag från en okunnig: Lägg ner skiten!

Jag funderar över följande scenarier och spånar över händelseutvecklingen:

1. Kriget kommer. 100 frivilliga stridgossar med polerade kängor och nyrakade hakor ska ut i strid. Sverige är jämnat med marken efter 0,2 sekunder.

2. Sverige bestämmer sig för att anfalla någonting. 100 frivilliga stridgossar med polerade kängor och nyrakade hakor ska ut i strid. Den svenska armén är jämnad med marken efter 0,02 sekunder.

Varför lägger vi miljarders miljarder på att killar ska lära sig bädda sängen och sätta upp ett tält? Nej, om anfallet kommer gör vi istället det enda rätta - en pudel.

Andra bloggar om: , , intressant.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Försvarsmakten har många viktiga ansvarsområden, du verkar inte vidare påläst.

Anonym sa...

Försvarsmakten deltar i internationella insatser och kan stödja civila samhällsfunktioner mm. Vad du får siffran 100 från vet jag inte? Sverige har betydligt fler krigsplacerade.

Att Sverige inte skulle kunna stå emot en invasion modell större är mycket möjligt men innan vi är krossade skulle vi ha kunnat göra rejäl skada. Sverige har bland annat några av dom bäst utbildade förbanden för arktiskt klimat. Dessutom har vi ett flygvapen som skulle kunna göra stor skada.

Enannan sa...

Hej anonym 1 - Nej det ska gudarna veta att jag inte är!

Hej anonym 2 - Siffran 100 är helt tagen ur luften.
Tack för dina synpunkter. Det gör mig lite sorgsen att vi har ett flygvapen som kan göra stor skada. Fy bubblan!