9 januari 2008

Grubblerier från en sömnlös

Några kvällar i rad har jag haft stora svårigheter att somna. Ett problem jag hade under hela min uppväxt och fram till ungefär fem år sedan. Tidigare sov jag kanske fyra timmar per natt och hade inga större problem med det. De senaste åren har kroppen och hjärnan krävt åtminstone sex timmar för att fungera hyfsat.
När man ligger och snurrar och vrider sig under täcket timme efter timme så funderar man en massa. Mest över helt irrelevanta saker. Igår kväll funderade jag till exempel över det tillstånd man befinner sig i mellan vakenheten och sömnen. Man kan anstränga sig galen för att ligga i en viss position och tänka bara på att man ska ligga precis så ända tills man somnar. Ändå, när man vaknar har man ingen aning om exakt när man somnade eller hur man låg då. Ett av livets stora mysterium.

Andra bloggar om: , , intressant.se

Inga kommentarer: