25 april 2007

Lata svenskar

Tydligen är vi inte så beroende av pengar som man kan tro, drygt hälften av alla svenskar som ska deklarera den 2 maj gör det utan att överhuvudtaget ändra någon uppgift. Detta skriver Metro idag, och det är framförallt de yngre som väljer den snabba vägen. Och så jag.

"Yngre personer var inte med om den tiden när alla skulle fylla i sina egna uppgifter och har kanske därför svårare att inse hur det fungerar. Därmed kan de gå miste om avdrag som de är berättigade till eller riskera att betala högre skatt om uppgifterna är fel", säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar till tidningen Metro.

Ja, jag är också en av dem. Jag orkar inte sitta och dubbelkolla varje liten uppgift och eftersom jag inte jämkar fast jag har feta huslån, så vet jag att det kommer klirr i kassan redan under sommaren. Vem orkar eller har tid att peta i detaljerna? Hittills har jag utgått från att skattemyndigheten har koll på allt. Men, jag funderar på att läsa på lite mer detta år. Det blir en skral sommar, sista CSN slanten dimper ner i juni och sedan är det slut. Varje liten hundralapp är intressant.

Så, alla tips mottages tacksamt, i år ska Anna bli en duktig deklarant och inte som alla andra lata svenskar.



Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: