11 april 2007

Målgruppsanpassad produkt

Jag skrev tidigare om att jag inte ska arbeta med fokusgrupper eftersom jag kom till insikt att jag verkligen inte är någon vidare intervjuledare. Jag snappade dock upp ett och annat på den kursen, inte minst hur viktigt det är att lokalisera och bjuda in rätt människor till intervjuerna. Målet är att ta reda på hur målgruppen känner, tycker, tänker och agerar.

Vägverket träffar helt rätt i sin senaste "marknadsundersökning". Man låter Skansens älgar och renar prova det nya, lätt sockrade, vägsaltet för att ta reda på om det är mumsigare än det man använder idag. "Sockret gör att blandningen fungerar vid lägre temperaturer - och att man kan minska mängden salt." Jättebra alltså, så länge det inte smakar för smaskigt för skogens konung.
"Vi vill testa hur djur förhåller sig till den här produkten för vi vill inte få en massa vilt som kommer upp på vägarna", säger teknikchef Göran Gabrielsson, Vägverkets projektansvarige till City idag.

Fantastiskt Vägverket, det roligaste jag läst i en morgontidning på länge. Undrar hur älgarna ersattes för sin medverkan. Kaffe och en macka? 200 spänn och en kvarlämnad hög med sockrat salt?

Inga kommentarer: