3 oktober 2007

De verkliga hjältinnorna - Maskrosbarnen

Det finns hjältar med superkrafter. Sen finns det riktiga hjältar och hjältinnor i vardagen som verkligen gör nytta. När jag hittar dem så blir jag verkligen imponerad. De senaste i raden av hjältinnor som berör mig är tjejerna bakom organisationen Maskrosbarn. Två unga flickor med trasslig uppväxt som bestämt sig för att använda sin erfarenhet för att stödja andra. De vänder sig till anhöriga, främst barn, till missbrukare och psykiskt sjuka.

Det är glädjande att det skrivs mer och mer om dessa glömda barn. Och äntligen föreslås program för att fånga upp och hjälpa alla hundratusentals barn som växer upp i dysfunktionella hem (se tidigare inlägg
här). Maskrosbarn erbjuder grundskolor och gymnasium föreläsningar i ämnet. För de yngsta barnen, 7-10 år, finns en teaterföreställning, Berättelsen om mamma. Jag hoppas att alla skolor erbjuder sina elever samtal om ett av de mest förträngda och skamliga ämnen, men som berör så många.

I en för övrigt ganska rutten värld är det fantastiskt med organisationer som Maskrosbarn.

Andra bloggar om:
, , , intressant.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med.. maskrosbarn är de riktiga hjältinnorna. De tar sig fram i livet och inget kan rubba dem. Skoj blogg föresten ;-)
Ha en trevlig helg!