30 oktober 2007

Ett litet liv till ända

Kom just in från min vanliga kvällsrunda med hunden. Det var ett ljud som ledde mig åt ett annat håll än det vanliga. Jag närmade mig, men hade svårt att se i mörkret. Det lät som ett djur som fastnat i ett staket. Jag hoppades att jag hade fel, men för säkerhets skull knackade jag på hos det pensionärspar som jag vet bor där.

Med ficklampa närmade vi oss ljudet och såg snart en liten rådjursunge som satt fast riktigt illa i ett trasigt ståltrådsstaket. Hela munnen var trasig på det lilla livet. Det gick inte att klippa loss ståltråden heller för den verkade sitta fast i svalget. Vi släckte lampan och försökte hålla djuret lugnt medan frun i huset gick för att ringa efter hjälp. Hjälpen var en jägare/viltvårdare som bor i vårt område. Han kom med geväret över axeln. Då började jag gråta. Jag hade inte riktigt fattat, utan med ett barns positiva attityd trodde jag att han skulle hjälpa till att befria djuret så att hon kunde återförenas med sin familj.

- Vi tar bort henne, sa jägaren. -Inte med mig i närheten, sa jag och pep i väg till min hund som väntade runt husknuten. Jag hann nätt och jämt dit när jag hörde skottet.

Någonstans i närheten går en mamma som just har blivit av med sitt lilla barn.

Andra bloggar om:
intressant.se

Inga kommentarer: