28 oktober 2007

Vinna en timme eller sabba en dag

Inatt var det dags igen att justera tiden. Jag är mot. Jag blir alltid snedvriden av detta. För det första så glömmer jag alltid bort att ändra innan jag går och lägger mig, vilket ställer till det på morgonen. Nästa bekymmer är att det tar några månader innan alla klockor i huset och bilarna har ställts om. Jag går runt och är lite osäker på vad klockan verkligen är, ganska länge.
Idag var inget undantag. Vi skulle på frukostkalas hos barnens kusiner. En timmes bilresa till andra sidan Stockholm. Klockan (som inte går rätt) är ställd för väckning åtta noll noll. Givetvis snoozar vi några gånger och kommer upp för sent. Stressade skuttar vi runt och fixar och trixar med all logistik. Sambon och sonen far iväg med bil nummer ett. Jag var ute och gick med hunden när sambon ringde och upplyste mig om vad klockan egentligen var. Jäkla skit. Där någonstans kändes dagen förstörd.

Kan vi inte bara sluta ändra tiden. Att det blir ljust en timme tidigare bryr jag mig faktiskt inte om. För alla ljusdyrkare kan jag istället rekommendera en gryningslampa/väckarklocka. Fungerar så att en halvtimme innan uppstigning stiger gradvis ljuset i rummet och du vaknar glad och harmonisk, oavsett årstid. Att ställa om klockan känns så passé, vi lever på 2000-talet, det måste ju gå att styra om solen i stället.

Andra bloggar om:
, , intressant.se

Inga kommentarer: