19 september 2007

Ingen barndom utan Markoolio

Jag upplever just nu min andra Markoolio-era. Den första var jag med om för sisådär tio år sedan, när min tonåring var barn. Då var det svängig pop med barntillåtna texter. Alla barn trallade till "vi drar till fjällen" och "millenium". Jag och dottern var till och med på ett skridsko-disco i Solna Ishall där Markoolio uppträdde. Det var länge sedan.
Nu är han tillbaka i mitt liv. Femåringen har upptäckt Markoolio och sjunger högt och hjärtligt "Ingen sommar utan ragga..", helt utan att förstå vad ragga betyder. Det är samma svängiga pop, men inte riktigt lika barnvänliga texter. Men det gör ingenting, min femåring förstår inte vad som menas med att vara lullig var dag eller vad hembränt och cola är. Han sjunger glatt med. Och, jag gillar det. Kul med en artist som behåller stilen och kan få det att funka år ut och år in.

Andra bloggar om:
, , intressant.se

Inga kommentarer: