12 juni 2007

Arbetsförmedlingen - till vilken nytta?

För tillfället har jag sommarlov, det är riktigt härligt. Jag kan inte säga att jag latar mig så mycket dock, jag jobbar heltid med att söka jobb. Igår var jag till exempel med om en upplevelse som inte var helt angenäm. Första vardagen som icke-studerande gick jag käckt iväg till arbetsförmedlingen för att registrera mig. Eftersom jag är en god medborgare som gör vad som krävs av mig menar jag. Jag tog en nummerlapp och började vänta. Jag insåg ganska snart att detta kommer att ta tid, fem nummer och en och en halv timme senare var det min tur (nej, jag överdriver inte!). Damen inledde med att ursäkta sig för den nya regeringen och de förändringar de har genomfört och som är sååååå hemska. Jag höll på att trilla av stolen. Detta med politik hann hon med att återkomma till ett antal gånger under mina minuter hos henne, detta trots att jag försökte med fina vinkar tala om att jag varit med att rösta fram förändringarna. Jag hann bli riktigt irriterad på ett antal saker innan jag ursäktade mig och drog. Bland annat blev min utbildning från Berghs klassad som "gymnasial" utbildning vilket jag störde mig på. När jag försynt påpekade att hon då borde ändra mina 3 år på gymnasiet till 4 blev hon nästan galen och sa att det kan man ju inte. Jag hajjar dock inte logiken. Det andra riktigt störande var att jag först fick sitta och klicka för de kommuner och områden jag vill arbeta i, för att sedan få höra att "Den nya regeringen kräver faktiskt att man söker jobb i HELA Sverige" och så, klick klick så var den rutan ifylld istället. Har de inte programmerare som kan ta bort funktionen att välja kommun då?

-Vad vill du med detta besök? frågade damen så småningom. -Ja, försökte jag, -jag trodde att jag behövde vara inskriven här för att storebror ska ha koll på mig och mina förehavanden och se till att jag inte missbrukar systemet eller nåt...

Slutligen fick jag tid för ett informationsmöte på fredag, det är viktigt att jag infinner mig. När jag frågade om det var nödvändigt fick jag till svar; -Vad har du att göra på dagarna som är så viktigt då? Du kan väl inte söka jobb hela tiden?

Jag var i och för sig inte välvilligt inställd innan jag ens satt min fot hos arbetsförmedlingen men nu är jag inte det heller.

Andra bloggar om: , , , intressant.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå,

Inget roligt ställe det där, jag känner igen stämningen. Jag var där 2003 när dom la ner det företag jag jobbade på då, utnyttjade A-kassan i exakt 2 veckor innan jag drog igång firman.Fick rådet både från facket och arbetsförmedlingen att inte starta firma, det var för osäkert, och då skulle jag förlora a-kasse ersättningen. Riktiga bakåtsträvare om du frågar mig, inga glada tillrop direkt när man hade en ide om att faktiskt göra något åt situationen.
Nej det krävs förnyelse i den organisationen.

hälsn micke

Enannan sa...

Japp, bakåsträvande var ordet. Jag hoppas att jag slipper ha med dem att göra.

Tjing

Anonym sa...

Känner igen en del av det du skriver, AF suger rätt hårt..