18 juni 2007

Bland tyskar i Vimmerby

Idag var jag och lillgrabben i Vimmerby med två vänner. Målet med resan var att besöka Astrid Lindgrens värld vilket vi också gjorde. För att förgylla dagen lite extra för våra barn åkte vi dessutom tåg dit. Det var roligt i ungefär tio minuter tills bullarna var uppätna och målarboken färdigklottrad.
Det var försäsong i Vimmerby, det regnade lätt i morse och det var måndag. I Astrid Lindgens värld var vi och tyskarna.

Jag kommer på mig själv med att inte riktigt gilla denna typ av utfärd. Jag skulle aldrig komma på tanken att åka till Astrid Lindgrens värld själv utan behöver någon som drar med mig. Det är kul när jag är där, men jag gillar inte att gå runt med ryggsäck fylld med mackor, festis och ett extra ombyte för man-vet-ju-aldrig. Jag gillar äventyr som detta om jag kan göra det med en obegränsad budget. Det vill säga köpa mat, godis och även ombyte om det behövs, vartefter hungern eller behovet uppstår. Ett annat bekymmer är att jag har en tendens att vilja äta hela tiden när jag går runt och bär på ätbara saker i en ryggsäck.

Trots att vädret var sådär, så blev dagen bra. Barnen var snälla mot varandra mesta delen av tiden. Jag blev också glatt överraskad av att hela stället kändes mer på riktigt än vad jag trott. I min fördomsfulla föreställning, trodde jag att det skulle kännas komersiellt och plastigt, men det tycker jag inte att det var. Det gick dock att göra av med pengar. Lillkillen åkte hem med en ny pilbåge som han blev mäkta stolt över. Bågen, fyra pilar och en kog (heter det så?) gick loss på en bit över trehundra spänn. Tillsammans med en sagoskiva, lite godis och mat blev dagen långt ifrån en lågbudgetutflykt, trots att jag hade mackor och festis i ryggsäcken och extra ombyte om-ifall-att.

Andra bloggar om: , , , intressant.se