21 juni 2007

Att ta lagen i egna händer

I dag läser jag i DN att några personer tog på sig ansvaret att skipa rättvisa. En olycka i Texas där en fyraårig flicka blev påkörd på en parkeringsplats ledde till en dödsmisshandel av föraren. Flickan klarade sig utan skador, men egentligen har det ingen betydelse. Att det finns personer som anser sig "ha rätt" att utkräva hämnd på detta sätt är skrämmande och visar också på vilka ocivilicerade varelser vi egentligen är. Detta skedde i USA och dessutom i Texas som inte är känt för att vara milda vad gäller brottsbestraffning, trots det ansåg dessa män att de var i sin fulla rätt att utplåna en annan människa från jordelivet. Inga vapen användes, det var med sparkar och slag och inför ett tjugotal ögonvittnen som mannen mördades. Jag hoppas att förövarna döms till långa straff.

Lite optimistiskt hoppas jag också att denna typ av medborgargarden inte växer sig för stora. Risken finns ju, när rättsväsendet inte hinner med att ta hand om alla brottslingar. I Sverige borde vi satsa mer på förebyggande brottsbekämpning och även satsa mycket mer på den svenska psykvården. Genom att arbeta mer långsiktigt och se allvarligt på de senaste händelserna där psykiskt sjuka människor begått fruktansvärda handlingar, kan man förhoppningsvis minska riskerna för att folket tar lagen i egna händer.

Andra bloggar om: , , , , intressant.se

2 kommentarer:

A nonym sa...

Om du läst lite noggrannare så hade du sett att det var bilens passagerare som blev misshandlad till döds inte föraren.

Det gör det hela ännu värre!

Enannan sa...

Oops, jag ser att jag i min iver slarvade med inlägget. Ja, om möjligt ännu värre.

Enannan