26 juni 2007

NCC - ett företag i framkant

Idag läser jag i DN´s papperstidning att NCC för fjärde året arrangerar en byggskola för barn. I det ökända Rosengård i Malmö samlas förväntansfulla barn för att under en vecka få lära sig lite om byggbranschen. Jag tycker att det är så stort, ur flera aspekter. Dels tänker byggföretaget på framtiden och dessutom arbetar de aktivt med att få fler invandrare till sin bransch.
Att NCC arbetar för att skapa intresse bland barn är kanske inte så lite egoistiskt, bristen på byggnadsarbetare är stor, medelåldern är 48 år och uppskattningsvis kommer 50 000 arbetare att gå i pension fram till år 2015. Men att vara klarsynta nog att sikta på barn som har många år kvar att fundera över sina yrkesval är riktigt smart. Att dessutom göra det under leksamma former är brilliant.

Just detta med att aktivt arbeta för att invandrare ska utbilda sig och få ett jobb i vårt land är så otroligt viktigt. Det är en väldig skillnad på att säga att man är öppen för att anställa en person med invandrarbakgrund och att faktiskt aktivt söka upp just dessa vid rekrytering. Detta får mig att tänka på Blatteförmedlingen som har funnits ett par år nu och har som mission att "verka för ökad synergi mellan invandrare och företag". När jag en dag ska rekrytera folk så kommer jag definitivt att vända mig till Blatteförmedlingen (och det har inte bara att göra med min inställning till arbetsförmedlingen).

Lars Tengvall är mannen bakom "Barnens byggskola" och projektledare på NCC. Han startade även upp en byggskola för vuxna invandrare för ett år sedan. Dessa två projekt resulterade i att han utsågs till "Årets mångfaldschef". Jag säger bara stort grattis till dig Lars, en verklig föregångare.

Artikel i DN skriven av Ole Rothenborg

Andra bloggar om:
, , , , intressant.se

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till Lars, jag är imponerad.