29 juni 2007

En promenad genom tiden

I mitt område bor en man som heter Bengt, han har nyss fyllt 80 år. Han har bott i Kolvik sedan början av 60-talet. Ibland har jag turen att få göra honom sällskap en bit när jag är ute med hunden och då berättar han om människor som kommit och gått, om husen och vem som har byggt dem och så förstås om sitt liv. Bengt bor ensam nuförtiden i ett jättestort hus på en straxt över 4000 kvadratmeter stor tomt. Tidigare var tomten mer än dubbelt så stor och då, på 30-talet, låg en handelsträdgård där. Bengt berättar för mig om hur hans fru tog vid och förvaltade trädgården väl med sina gröna fingrar. Nu finns hon inte kvar och istället kommer hennes son en eller ett par gånger i veckan och sköter om trädgården. Bengt har aldrig haft god hand med växter, han är en gammal säljare. Han har även bedrivit hunduppfödning - en man med många strängar på sin lyra.

Det är som att få en historielektion när jag promenerar med Bengt. Trots sin höga ålder minns han allting mycket klart. Han är välkänd och omtyckt i området och stannar alltid upp och pratar med folk han möter. Han har därför även full koll på vad som händer just nu. Han berättar för mig vilka som ska flytta och vad deras hus såldes för. Bengt är en fantastisk berättare och promenaderna med honom är en riktig ljusglimt. Jag inser att vi är lyckligt lottade i vårt område som har en alldeles egen historieberättare. Det kommer att bli väldigt tomt utan honom. Fast det lär nog dröja, han är pigg som en mört, klar i knoppen och alltid ute på sina små vandringar i området.

Andra bloggar om: , , , intressant.se

Inga kommentarer: